Dilbeek Bruegel

bruegel-festijn
Kiwanis > Wie zijn wij ?

Wie zijn wij ?

Kiwanis Dilbeek Bruegel is een service club met als doelstelling geld te verzamelen voor zijn sociale doelstellingen.  Maar de leden stellen zich ook regelmatig fysiek ter beschikking om te helpen waar het nodig.

Wat is Kiwanis ?

Is een internationale organisatie in regionale districten gestructureerd. Kiwanis Dilbeek Bruegel is één van de 9 clubs van de Brusselse Agglomeratie op haar beurt één van de 19 Divisies van de organisatie België-Luxembourg. Deze organisatie telt vandaag 198 clubs met samen 4.500 leden (3.900 heren en 600 dames). Op wereld vlak tellen we 16.000 clubs in 82 landen met meer dan 600.000 leden.
De clubs functioneren zelfstandig maar volgen de regels bepaald door KIWANIS internationaal. Het hoofdkantoor is gevestigd in Indianapolis in de V.S. Het Europees gebeuren wordt gecoördineerd in het Regionaal Service Centrum in Gent (B.).

Hoe werd Kiwanis geboren ?

Het was een initiatief van twee Amerikanen die op het idee kwamen om mensen te verzamelen met verschillende beroepen. De eerste club werd in Detroit in de staat Michigan opgericht op 21 januari 1915. Deze datum wordt als start datum van Kiwanis beschouwd.
In november 1916 kreeg Kiwanis een internationale uitstraling door het stichten van een club in Canada in Hamilton in de provincie Ontario en het is pas in 1963 dat Kiwanis voet nam buiten het Amerikaans continent met de stichting van een club in Wenen, Oostenrijk.

Vanwaar komt de naam kKiwanis ?

‘’NunKee-wan-is’’ is de wortel van de huidige naam. Het is een uitdrukking van de Ocipew indianen die in de omgeving van Detroit leefden. Het is een vertaling of een weergaven van verschillende uitdrukkingen zoals: ‘’wij bedrijven handel’’, ‘’bevestig uzelve’’, laat van je horen’’. Deze vertalingen hebben geleid  tot zich ten diensten te stellen van anderen , zonder eigen  belang. Vandaag is de leuze vooral eigen met ‘’Doe aan aanderenanderen wat je zou willen dat zij voor u doen’’.

Kiwanis ethiek

Zes basis regels:

• Dagelijks de gulden K. regels toepassen.
  • Eerlijke middelen in de sociale omgangen en het zakelijk leven hanteren.
  • Menselijke en spirituele waarden prioritair toepassen
  • Een diensten mentaliteit naar anderen aanwenden.
  • Samen leven met respect voor ieders vrijheden.
  • Door het club leven, vriendschap bevorderen en voor een betere samenleving ijveren

Aanmelden voor leden:

Gebruikersnaam: